Moeite met diep inademen, benauwdheid: is dit een klacht die zowel bij hyperventilatie, als bij astma kan horen?

Met moeite met diep inademen bedoel ik alsof je longen niet genoeg ruimte hebben voor de lucht die je wilt inademen en daardoor benauwd wordt.
Is dit een klacht die zowel voorkomt bij hyperventilatie als bij astma?

(Daar ik dan weet of ik ermee naar de huisarts (hyperventilatie) of naar mijn longarts (astma) moet gaan). Als het bij allebei voorkomt ga ik gewoon naar mijn longarts.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (6)

Je kunt ook gewoon een virusje hebben opgepikt dat richting griep neigt of beginnende longontsteking.. ook nervositeit geeft dergelijke klachten... zou altijd eerst naar de huisarts gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt het idd bij beiden beelden voor. Het verschil bij Hyperventilatie is alleen dat je te snel (verkeerd) ademt waardoor je het benauwd krijgt en daarbij ook erg duizelig kan worden.
NB: Bij hyperventilatie ademen mensen sneller en dieper dan normaal. Bij iedere ademhaling krijgen we de zuurstof binnen die nodig is voor allerlei lichamelijke processen. Bij deze processen ontstaat koolzuur, dat we weer uitademen. Als er te snel of te diep wordt ingeademd, wordt er te veel zuurstof in korte tijd opgenomen en wordt er ook te veel koolzuur uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor de lichaamsprocessen worden verstoord. Dit veroorzaakt klachten die op zich niet ernstig, maar wel bijzonder lastig zijn, zoals benauwdheid, beklemming op de borst, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, transpiratie en duizeligheid. Een aanval van hyperventilatie kan worden gevolgd door diarree, buikpijn, hoofdpijn, pijn in de rug of een grieperig gevoel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of bij een virus, het feit dat je stevig rookt, gebrek aan conditie, kneusingen in de borststreek. En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan met mogelijkheden...

Vraag je huisarts even om raad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de huisarts.

Dat je geen ruimte hebt bij het ademen, dat je longen geeft ruimte heeft, kan ook komen omdat de spieren in je rug, borst, middenrif te gespannen worden.
Dat kan dan ook weer mentaal zijn. Angsten, verdriet, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou, zelf als longpatient, eerder denken aan vocht op de longen.....dat geeft benauwdheid en een zekere pijn bij ademen....
Ik wens je het allebeste maar bezoek uw longarts voor alle zekerheid :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en bij de Mexicaanse-griep